Ett skritt nærmere!

:lykkelig: Idag begynte jeg på teorikurset til motorsykkel, og det foregår på Nidaros Trafikkskole på Leuthenhaven.
Nå har jeg jo klart å stryke så det griner etter på teorien allerede en gang, så jeg skal ikke være alt for kjepphøy når jeg sier dette ble litt habahaba, men ja, det ble litt enkle saker synes jeg. Har lest i sikkert 50 timer på teorien nå etter stryket, så jeg tror faktisk ikke det ble sagt en eneste ting jeg ikke visste fra før. Meeen, det er pengene verdt, for på trinn 2 i kjøreopplæringen så er teorikurs obligatorisk for å få lov å øvelseskjøre på trafikkskolen, så fra imorgen - chaaamooone - hold dere på åkeren eller hemme peeps, jeg skal ut å rulle Velvel, jeg har tatt en shitload med teoriprøver på en nettside som skal gå for å være ganske habil, teoritentamen.no, og når jeg har gjort de så pleier jeg å skrive ned de riktige svarene på spørsmålene, og her kan du se sånn ca hva det er jeg sitter å graver nesa ned i for tiden.... *puh* Hoill brillan!

Ulovlig øvelseskjøring gir 6 mnd sperrefrist
Ledsager må være fylt 25 år og ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
All obligatorisk opplæring må gjennomføres ve trafikkskole
Det viktigste målet med motorsykkelopplæringen er å kjøre sikkert, hensynsfullt og effektivt, og i samsvar med lover og regler.
Klasse A1 er fra 16 år og Lett sykkel.
Tar du førerkortet klasse A når du er mellom 18-21 år kan man bare bare kjøre mellomtung sykkel i 2 år, eller inntil man fyller 21 år - deretter tung sykkel.
Klasse A gjelder for alle klasser, også med sidevogn dersom man er fylt 21 år
u kan kjøre tung motorsykkel uten effektbegrensning dersom du har hatt førerkort klasse A i  år når du er 20 år.
Ledsaer må bruke refleksvest merket med L
Man må være edruelig og ha god vandel for å kjøre klasse A
Klasse B: høyst 3500 kg og moped
Dersom man har klasse A kan man kjøre MC med tilhenger
Det er førers ansvar å sørge for at sykkel er i forskriftsmessig stand, ikke eier eller passasjer.
Ved å sørge for godt vedlikehold sørger man også for redusert forurensing
Kjededrift er det drivverket som krever mest vedlikehold, IKKE kardangdrift, hydraulikdrift eller tannremdrift
Hvis kjedet ikke kontrolleres og vedlikeholdes kan det hoppe av og gjøre stor skade
Fordelen med kardangdrift er mer lydløs og jevn kraftoverføring og mindre slitasje, kardangdriften krever også mindre vedlikehold
Hvis oljetrykklamen begynner å lyse under kjøring skal man straks stanse motoren
For å vedlikeholde kjede må man smøre og kontrollere for slitasje
kjede skal normalt ha en slakk på ca 2 cm
Det finnes både luftavkjølte og vannavkjølte motorer
Vannavkjølt motor leder varmen mer effektivt bort enn luftavkjølt motor
man kontrollerer håndbremsen ved å belaste bremsen max i noen sekunder
Man får best bremseeffekt av å bruke begge bremsene - dvs både fotbrems og håndbrems
Håndbrems på motorsykkel skal tåle ett trykk på minst 50 KP
For at ikke fotbremsen skal svikte under kraftig oppbremsing må den tåle pedalkraft på minst 100 KP
Bremseeffekten svekkes av stor dødgang på bremsen
Man sjekker slitasje på trommelbrems ved å kontrollere slitasjevarsler og inspeksjonshull på siden av trommelen
Hvis nivået i bremsevæskebeholderen synker betraktelig, sjekk om det skyldes lekkasje.
Fotbremsen skal ha full virkning når den er trykket 2/3 ned
Ett hydraulisk bremseanlegg styres i kraft av væske
Kontroll av mekanisk håndbrems krever kontroll av bremsewire for slitasje
Nedslitt bremsebelegg gir dårlig bremseeffekt
Bremsene skal virke kraftigst på fremhjulene
Bremsene skal bli sterkere etterhvert som bremsetrykket økes
For svakt strammet styrelager kan gjøre motorsykkelen vinglete
Man sjekker motorsykkelens sporing for å sjekke om for og bakhjul ligger på linje etter hverandre
Svingarmen/bakrammen som sørger for fjæring av bakhjulet, kan sørge for at sykkelen blir ustabil hvis den kan beveges sideves
Etter en velt kan motorsykkelen bli skjev, og det vil merkes ved at sykkelen trekker til den ene siden når man kjører rett frem
De beste motorsykkeldekk har myk gummiblanding
Motorsykkelens støtdempere skal sørge for at sykkelens kjøreegentskaper opprettholdes
Dekkmønster har stor betydning for veigrep på våt asfalt
Det er svært viktig at støtdemperne ikke har oljelekkasje
Lavt lufttrykk kan føre til varmgang og punktering
Hjelm er eneste påbudte verneutstyr
Hjelmen er godkjent hvis den har internasjonalt E-merke
Hjelmens plastmateriale kan ødelegges om man maler/klistrer på den
Nakke/ankler/håndledd er områder som er særlig med på å regulere kroppstemperaturen
Noen tekstildresser beskytter like bra som skinndresser
Kjøreantrekket skal beskytte mot fuktighet, kulde og skade
Det er eier av sykkel som har krav om å undersøke at fører har gyldig førerkort
Eier har ansvaret for å sjekke at sykkelen er i forsvarlig stand før den lånes vekk
Gjennomsnittlig forbrenning av alkohol er 0,15 % i timen
Blir du domfelt 2 ganger på 5 år med mer enn 0,5 i promille mister du førerkortet for alltid
Trafikkforsikring/ansvarsforsikring dekker skade på annen motorvogn, og er påbudt
Regress er når forsikringsselskapet krever tilbakebetalt forsikringspremien
1.mann til skadested: sikre stedet og få overblikk.
Politiet skal varsles ved betydelig personskade på MC
Vognkort og førerkort skal alltid medbringes under kjøring
Tidligere eier har ansvaret for å levere salgsmelding til trafikkstasjonen
Når motorsykkelen ikke lenger samsvarer med opplysningene i førerkortet plikter du å melde trafikkstasjonen skriftlig om det
Ved registrering av ny eier må det fremlegges bevis på trafikkforsikring
motorsykler blir ofte oversett i trafikken
motorsykler er innblandet i mange alvorlie ulykker ift kjørte kilometer
en stor del av ulykkene er singellulykker, og de fleste døds-og skadeulykker skyldes utforkjøring
Gode holdninger, risikobevissthet og innsikt er viktigere egenskaper enn manøvrering og egenskaper ved sykkel.
Trafikkulykker koster det norske samfunnet 25 mrd kroner i året
Stipler som blir kortere: smalere vei
Hvit varsellinje betyr at det er fare med å skifte felt
Heltrukket gule linjer: forbudt å krysse
Gule kortere stipler i midten av kjørebanen: veien har trafikk i begge retninger
Hvis veioppmerking kan skyldes trafikk i begge retnninger i utlandet
Lyssignal gjelder foran trafikkskilt
Gule lange stipler i veien: veien er uoversiktlig, men forbikjøring kan foretas om det ikke er til ulempe eller fare
Trafikkskilt gjelder foran trafikkreglene
Vi deler veien i: veiskulder-kjørebane (hele veien) og kjørefelt
Rød trekant med sånn pussig kors i: vikeplikt og forkjørsskilt
Utenfor tettbygd strøk skal skilt stå 150-250 meter foran angitt fare
Stadige nebremsinger og fartsøkninger gir økt forurensing
Økonomisk kjøring på MC vil si at man kjører jevnt og unngår unødig stopp
Runde skilt med rød ring: forbudsskilt
Må du forholde deg til både lyskryss og vikepliktsskilt: lys gjelder!
Kjøreprosessen i MC:  sanse, oppfatte, beslutte - handle!
Du oppfatter ikke mer enn du har kunnskap til
Hjernen kan behandle få sanseinntrykk samtidig
Det er vanskeligst å oppfatte farten til ett annet kjøretøy når det kommer rett imot
Blikket må flyttes mer jo høyere farten er
Før nedbremsing er speilene viktigst
Bruk høyst 1 sekund på å se i speilet
Man får 90% av informasjon i trafikken gjennom synet
Blikket flyttes automatisk mot ting i bevegelse
Overblikk betyr å se helheten i trafikkksituasjonen
Skarpsynet dekker 3-5 grader, og 180 grader sidesyn
Gi tegn minst 5 sekunder før man skal svinge
Signal brukes for å forebygge eller avverge fare, tegn er for informere.
Kjøretøy som må avvike trafikkreglene bruker gult blinkende lys
Sving til venstre i ett veikryss: ligg fortrinnsvis midt i veien, men noen ganger kan det være hensiksmessig å ligge litt mot høyre.
MC har lov å bruke kollektivfelt
I en uoversiktelig høyresving bør jeg ligge til høyre i svingens krappeste del
Etter å svingt til venstre i ett kryss bør jeg etterpå ligge til høyre for midten
Avstand bør være såpass tilstrekkelig at forbikjørende uten problem kan komme mellom deg og bilen foran
Man har vikeplikt fra høyre kun når trafikk fra høyre kan bli hindret eller forstyrret.
Hvis fartsgrensen er 60 km/t eller lavere har man alltid vikeplikt for buss ut fra holdeplass
Skilt med to møtende piler: den røde pilen har vikeplikt
Det er lov å parkere i kjøreretningen like etter gangfelt, men ikke nærmere enn 5 meter foran.
det er tillatt å stanse foran inn og utkjørsel, men forbudt å parkere.
Det er lov å stanse kort i en busslomme for av og påstigning hvis buss ikke forhindres.

Drømmen må jo være denne sykkelen, men nei, det blir nok desverre ikke det....









4 kommentarer

Johanne - Komenterer tilbake!

07.06.2011 kl.20:25

fin blogg :)
Vi har konkurranse på bloggen! :D

STOR sjanse for å vinne!

Ha en fin kveld videre ♥

mitteminda

07.06.2011 kl.20:36

Kunne du ha vært så snill å stemme på min jente på lano-ungen?
http://www.lano.no/bidrag/nathalie-nordland
På forhånd tusen takk!

surfer

11.06.2011 kl.18:35

Eva Eva, spam spam! Hva skjer over her?

Fackaria

30.07.2014 kl.13:39

Hei! Tusen takk for alt du skrev her! Du hjalp meg i å bestå teoriprøven:) håper du åsså består!;)

Skriv en ny kommentar

Fatally Yours

Fatally Yours

33, Trondheim

I tried to childproof my house, but the children still get in!

bloglovin

bloglovin Norske blogger Del Blogglisten leser denne bloggen NÅ

Image and video hosting by TinyPic
hits